Tuesday, September 29, 2009

nieuwe tijdschriften week 39















Volt # 6. Een groots halfjaarlijks mode magazine uit Londen. €12,-

















Stockholm A/W 09. Nieuw in Athenaeum Nieuwscentrum! een overzicht van de fashionweek in Stockholm voor het aankomende herfst en winterseizoen. €16,90












Under the Influence # 5 The True Human Nature. Nieuw in Athenaeum nieuwscentrum! Mode-, fotografie-, Literatuur-, kunst- en architectuurtijdschrift uit Londen en Parijs.€11,50

Baby Baby Baby. nieuw in Athenaeum nieuwscentrum! Een tijdschrift uit Mexico vol foto's en tekeningen. "A magazine for girls like you" €15,-













Les Cahiers Purple # 1. Het prachtige Purple Journal bestaat dan niet meer, maar we krijgen er veel voor terug: Les Cahiers Purple, met veel verhalen, essays, fotografie en mode. In de rustige, minimalistische stijl die we van het Journal gewend waren.  Uit Frankrijk, geheel in het Engels. €15,60














God Save the Queen. Nieuw bij Athenaeum Nieuwscentrum. Michel Haddi en Coco Sumner.... alles wordt duidelijk in een geweldig promotie filmpje, klik hier €25,-
















The Colophon 2009 Magazine. Tijdschrift over tijdschriften, naar aanleiding van de tijdschriftenbeurs Colophon dit jaar. Afgelopen vrijdag tijdens het Athenaeum Nieuwscentrum symposium gelanceerd. €5,-

















IdN # v16n4. Zelfpromotie special voor designers. €15,90

Boekman # 80. Kunst over de grens, beleid en internationalisering van Nederlandse cultuur en kunst. €15,-

Monday, September 28, 2009

Athenaeum Nieuwscentrum 40 jaar! het feest


Afgelopen weekend was het feest bij Athenaeum Nieuwscentrum!  Vrijdagavond het symposium "We make magazines, we love magazines, will we ever hate magazines?" Zaterdag de hele dag feest op het Spui en in de winkel. Aankomende tijd verschijnt er meer berichtgeving over het symposium en het feest. Nu alvast een eerste impressie.




Friday, September 25, 2009


Voor wie uitgekeken is op de Nederlandse culinaire bladen en begint te gapen bij Gourmet of Food&Wine: er is meer. In een tijd waarin koks als Heston Blumenthal en Ferran Adrià als idolen vereerd worden is koken meer dan ooit een kunst in plaats van een kunde. De nieuwste generatie culi-bladen lijkt daar dan ook van doordrongen. Kunst is wat je krijgt, recepten zijn niet gegarandeerd, zegt christianne vink.


Klein hapje Japans

Saji is een Japans culinair initiatief van een, zo vertelt de introductie, 'mooi en modieus meisje', dat op een dag ziek werd. Tot haar verbijstering vertelde de dokter dat haar klachten het gevolg waren van ongezond eten. Daarop besloot zij beter te gaan koken en bakken en werd hier 'very happy' van. Maar het mooie en modieuze meisje vermoedde dat ze niet de enige was die meer tijd in de nagelsalon dan in de keuken doorbracht. Ze voorzag een gat in de markt en lanceerde in 2008 Saji. Het is een handgenummerde enveloppe op A4-formaat in een oplage van 2000 (wij hebben nummer 1237) met onder meer een ansichtkaart met een korte uitleg over Saji, dat tevens het Japanse woord voor lepel blijkt te zijn. De lepel is gekozen als aanmoediging om vooral te spelen met eten. Met lepels is het immers beter knoeien dan met stokjes.
Naast de ansichtkaart bevat de enveloppe twee kaarten op A4-formaat. Op beide kaarten staat een recept (gembercakejes en makarons). Aan de voorkant kunstige foto's waarop, na zorgvuldige inspectie, de bewuste baksels te bewonderen zijn. De gembercake lijkt een zweem van Japan mee te krijgen door het gebruik van sesampoeder, het recept voor de makarons zou zo van een Parijse bakker kunnen zijn.
Verder vinden we in de enveloppe een enorme poster met daarop een sprookjesachtige tekening van de Japanse kunstenaar Sachiko Kanaizumi en een recept voor een zoete worteltaart met rabarber, tomaten en tijm. Naast het spannende recept roept ook de tekening herinneringen op aan jeugdige experimenten waarin de volledige koelkastinhoud door het deeg ging en de koekjes altijd lekker waren. Er is een dunne brochure waarin het laatste op het gebied van Japanse eetfotografie te zien is. Hierin ook nog een column, met als thema 'het laatste avondmaal. 'Wat zou je willen eten als je zou weten dat dit je laatste maaltijd op aarde zou zijn'? Het is een pleidooi voor het aandachtig omgaan met eten. Behalve inspireren met vervreemdende foto's, tekeningen en een handjevol recepten wil Saji de hedonistische lezer graag ook nog een beetje stichten. Ieder sprookje bevat tenslotte een moraal.

Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd

Uit San Fransisco komt een uitgave van een heel ander kaliber, Meatpaper. Your Journal of Meat Culture. In dit magazine geen kerntemperaturen of marinadetips, want er valt zoveel meer over vlees te schrijven zoveel meer te verbeelden. Zo is er aandacht voor de jagende levenswijze van de Canadese Kangiqsujuaq Inuit. Paul Bocuse zei al over Eskimo's dat ze geen eigen keuken hebben, omdat ze alles rauw eten en er dus geen koken aan te pas komt - zie de wat onfrisse foto's van het eten van delicatessen als rauwe ganzenmaag en walvishuid.
Veel ruimte krijgt een boekbespreking van Carol Adams' The Sexual Politics of Meat. Is het eten van vlees niet een uiting is van het wrede deel in de mens, het deel dat oorlogen start en bevolkingsgroepen uitsluit? Het pleit voor de redactie van Meatpaper dat ze dit pamflet serieus nemen, en vervolgens serieus fileren.
Meatpaper eindigt luchtig door het nuttige met het aangename te combineren: hoe kan je vlees dat je wilt laten besterven op passende wijze onderdeel van je interieur maken? 'Als je een klassiek ingericht huis hebt is het aan te raden het vlees als zodanig te presenteren: bijvoorbeeld aan een oud touw of een antieke metalen haak.' Hoewel het blad gemaakt wordt door (voornamelijk) carnivoren, is het niet enkel een verheerlijking van het eten van vlees. In deze tijd van 'vleesbewustzijn' is het een gedurfd concept. Een aantrekkelijk gepresenteerd tijdschrift dat verhalen vertelt over mensen en hun relatie met vlees. Er is veel te bekijken en te overdenken. En voor vegetariërs ook veel te griezelen.

Een ode aan fastfood

Wanneer culinaire kunststukjes van biologische seizoensgroenten niet echt aan je besteed zijn, dan is Yummy Magazine jouw ultieme koffietafelglossy. Yummy, 'luxuryjunkfoodesignmagazine' uit Parijs, is een Frans werk met de omvang van een flinke Vogue. Fotoseries van Andy Warhol en trawanten worden gecombineerd met tips voor de beste nachtelijke hap (in Amsterdam wordt naast snackbar de Dijk ook Febo aanbevolen, ga in Tel Aviv vooral naar Orna and Ella, the Queens of falafel.)
Er is een visuele recensie van videogames waarin junkfood een hoofdrol speelt, tussen de vele uitvoeringen van de hamburger door vind je en passant nog een recept voor een ijsje met cola, rum en spekkies. Veel aandacht is er ook voor een schitterende serie olieverfportretten van een Schotse schilder. Alan McDonald (what's in a name?) schilderde in de stijl van Hollandse meesters onder meer een monnik, een melkmeid en een veldwachter met candy bar, colablikje of zakje chips. Yummy eindigt met een stripverhaal over het kopen van chocolade. De moraal van dit verhaal is die van het magazine: niet te veel denken, maar vooral genieten. Ook van Yummy zelf, want dat is echte eye candy.


Christianne Vink is freelance journalist en houdt van kunst, koken en eten. Ze is helemaal gelukkig als die allemaal op één bordje passen.

Tuesday, September 22, 2009

cover special

De nieuwste trend op tijdschriften gebied is nu echt op zijn hoogtepunt. Nog nooit hebben er zoveel titels met verschillende covers tegelijk in Athenaeum Nieuwscentrum gelegen. Hier een overzicht:

4 verschillende covers voor Another Magazine.
Kate Moss en Katie Holmes gefotografeerd door Craig McDean
Vanessa Paradis en Natalie Portman gefotografeerd door Heidi Slimane



4 verschillende covers voor de Wound.









De Wallpaper doet het deze maand met 2 covers. Een ontworpen door Karl Lagerfield (links) en een door Philippe Starck (rechts).







Love # 2 heeft 2 covers, een met Alex Hartley en een met Coco Sumner. Een ode aan bijzondere jonge mensen.





Ook de POP heeft 2 verschillende covers.








Niet alleen buitenlandse bladen hebben verschillendecovers. Ter ere van het 20 jaar bestaan van de Nederlandse Elle zijn er maar liefst 6 verschillende covers gemaakt, met op elk daarvan Doutzen Kroes.

Monday, September 21, 2009

Nieuwe boeken week 38


Papercraft, Design and Art with Paper.
ISBN: 978389955251
een verzameling van kunst en design gemaakt van papier, met een bonus DVD







Illusive, Contemporary Illustration Part 3
ISBN: 9783899552508
Illustraties van over de hele wereld door opkomende kunstenaars.



Once Upon A Chair, Design Beyond the Icon
ISBN: 9783899552560
Interieur design en designers van nu, een overzicht.






Regular, Graphic Design Today
ISBN: 9783899552539
vooruitstrevende grafisch design.






Mode en verbeelding, over kleding en kunst
ISBN: 9789089101341
Hoe mode tot een kunstvorm geworden is. In samenwerking met de tentoonstelling The Art of Fashion: Installing Allusions in het Boijmans van Beuningen, Rotterdam, 19 september 2009 t/m 10 januari 2010








nieuwe tijdschriften week 38


Na lang wachten is ze er weer, de Lula, Girl of my dreams # 9. Een halfjaarlijks modetijdschrift vol dromerige foto's.


De nieuwe Fantastic Man # 10 is uit. Met Mr. Ewan McGregor op de cover. Niet alleen vol mannenmode, deze keer ook een special over The Gentlewomen.

Monu # 11, een tijdschrift over Urbanism. Deze keer een special over clean urbanism.








Frame # 70 gaat over kleur, en alles wat daar mee te maken heeft. The Great Indoors ingekleurd!








Tableau gaat deze maand over de biënnale van Venetië, de Haagse School en gratis een Tableau Highlights agenda op zakformaat.








Forum #3/2009, Scandinavisch architectuurtijdschrift. Deze keer over Amerika.


Art + Auction bestaat 30 jaar en viert dit met een speciaal nummer.

Wednesday, September 16, 2009

Recensie Marten Mantel: Compleet afwijken van frisbees, homo's en Belgen

Als je een magazine maakt, dan leg je jezelf regels op met betrekking tot wat er wel en niet in past, en bepaal je precies in hoeverre je van de kern zult afwijken. Zo creëer je duidelijkheid bij de lezer en een merknaam die ergens voor staat. Want het is vreemd als je in een tijdschrift over bijvoorbeeld de frisbee een artikel tegenkomt over hoe zwaar de walvisjagende Tsjoektsjen van Siberie het tegenwoordig hebben. Toch?


Of niet? Want dat is precies wat er gebeurt in het allereerste nummer van Freestyle Magazine. Het is een blad voor frisbeeliefhebbers dat duidelijk is opgebloeid uit een creatieve passie voor frisbee - de eerste hints zijn de ronde vorm van het tijdschrift zelf en het feit dat het in een frisbee geleverd wordt. En dat continu van dat thema lijkt te willen afwijken. Zo wordt er op de ene pagina uitgelegd hoe de toegenomen vluchtstabiliteit van een in 1964 ontworpen frisbeemodel het spelgemak van het plastic schijfje vergrootte, terwijl je op de volgende pagina een modeshoot wacht met daarin de hoogste, frisbee-onvriendelijkste Gucci-hakken die deze wereld ooit gezien heeft. (Als je deze draagt tijdens het frisbeeën, dan moet je dolgraag een paar van je belangrijkste tanden willen verliezen.)

De inconsequente thematiek zet zich consequent door in de rest van het blad: je vindt er verder namelijk de geschiedenis van de frisbee, portretfoto's van mensapen, een opsomming van de verschillende frisbeespelvormen die er zijn, taartrecepten en een vreemd moordverhaal dat zich afspeelt op Twitter waarin een frisbee het leidmotief vormt. Je verveelt je niet wanneer je als niet-frisbeeër een frisbeetijdschrift leest dat zijn best doet om geen frisbeetijdschrift te zijn.


Een magazine dat in haar laatste nummer is gaan afwijken van alles wat zij hiervoor heeft uitgebracht, en het roer eenmalig zelfs 180 graden heeft omgegooid (en daarmee alle homo's van het dek af heeft gestoten), is homoblad BUTT. Nummer 27 van BUTT is namelijk The 'Straight' Issue, en daarom louter gevuld met heteromannen (op het flinke stel tieten in de centerfold na), terwijl ze er normaal zo streng op zijn dat er alleen maar homo's in het blad staan. Dat betekent 70 pagina's vol vraaggesprekken en/of foto's van interessante en/of blote heteromannen. Mijn favoriete onderdeel is de fotoserie met er nogal homo uitziende heteroseksuele Stockholmenaren: het is bijzonder om mannen met een vrouwelijk tintje in de context van de roze pagina's van BUTT te zien terwijl ze thuis vriendinnen hebben wachten. Of misschien bevalt het me gewoon vanwege al hun mooie broeken.


Je kan als tijdschrift ook het doel hebben om elk issue iets compleet anders te doen, zoals hoe de mensen achter het Belgische A Magazine Curated By elk half jaar iemand anders vragen om het blad in elkaar te sleutelen. De negende editie was het de beurt voor Proenza Schouler (de twee Amerikaanse mode-ontwerpers Jack McCullough en Lazara Hernandez). Net als in de voorgaande edities zijn de beelden weer zo oneindig mooi dat ze je niet alleen van je stoel doen vallen, maar je ook nog door je huis doen rollen en je portiek uit laten kukelen. McCullough en Hernandez waren zo trots dat ze als eerste Amerikanen het magazine mochten cureren dat ze er een viering van Amerika van gemaakt hebben, met Chloë Sevigny op de cover en veel bijdragen en kunst van Amerikanen. Waarmee het toch weer een compleet afwijkend issue is geworden.

Marten Mantel schrijft voor Vice en NRCNext.

Athenaeum Nieuwscentrum 40 jaar!


Het Athenaeum Nieuwscentrum aan het Amsterdamse Spui, een van de bekendste kranten- en tijdschriftenwinkels van Nederland, viert binnenkort zijn 40-jarig bestaan. Op 6 oktober 1969 opende classicus en uitgever Johan Polak (1928-1992), die drie jaar tevoren al de naastgelegen Athenaeum Boekhandel was begonnen, op de hoek van het Spui en de Spuistraat een winkel in tijdschriften en kranten. Het Nieuwscentrum groeide al snel uit tot een literair-journalistiek-politiek centrum van belang, en wordt door sommigen wel ‘de dorpspomp van de grachtengordel’ genoemd. De winkel is vermaard om zijn uitgebreide assortiment aan internationale dag-, week- en maandbladen en om zijn uitvoerige selectie aan onafhankelijke en minder courante binnen- en buitenlandse bladen. Ook is er altijd ruimte gemaakt voor pamfletten en vlugschriften. Daarnaast zijn er vanouds reisgidsen te koop en boeken op het gebied van grafische vormgeving, design, strips, popmuziek en interieur. Het Athenaeum Nieuwscentrum is traditioneel alle dagen van het jaar geopend, inclusief de Kerstdagen en Nieuwjaarsdag. Alleen tijdens Koninginnedag is de winkel noodgedwongen gesloten.

Het jubileum wordt gevierd met een symposium op 25 september a.s. in het academisch-cultureel centrum SPUI25, onder de titel ‘We make magazines, we love magazines, will we ever hate magazines?’. We gaan praten over de kansen, verwachtingen, uitdagingen en verrassingen voor de tijdschriftcultuur in de 21ste eeuw. Een dag later, op 26 september, staat een van de medewerksters van het Athenaeum Nieuwscentrum in de schijnwerpers, Petra Prins, die er bijna vanaf het eerste uur bij was en die dit najaar dus haar 40 jaar in dienst is.
Het programma van 25 september (17.00-20.00) zal bestaan uit een lezing van Jeremy Leslie, een Pecha Kucha met bladenmakers en hoofdredacteuren, en een paneldiscussie met tijdschriftenmakers onder leiding van Joyce Roodnat, en de presentatie van het nieuwe tijdschrift Colophon, een internationaal tijdschrift over magazines.

De Pecha Kucha-deelnemers:

  • Hans Ibelings, A10
  • Theo Paijmans, Blend
  • Erwin van der Zande, Bright
  • Marije de Jong, Esta
  • Xandra Schutte, Groene Amsterdammer
  • Max Bruinsma, Items
  • Frank Wijlens, Mint Magazine AMFI
  • Luis Mendo, freelance art director
Jeremey Leslie (London) was ruim 10 jaar Executive Creative Director van mediabureau John Brown in London, en is maker/redacteur van het zeer populaire blog www.magCulture.com. Hij is samen met Mike Koedinger curator van COLOPHON2009, een internationaal symposium over onafhankelijke tijdschriften.
Mike Koedinger (Luxemburg) is uitgever en curator van Colophon 2009.
Pecha Kucha© (oorspronkelijk uit Japan) De deelnemers krijgen 5 minuten de tijd om hun visie op, uitdagingen, verwachtingen en kansen voor de tijdschriftcultuur of hun tijdschrift prikkelend voor het voetlicht te brengen. Daarbij gebruikt ieder 15 beelden, die elk precies 20 seconden vertoond worden. (Zie ook deze oproep voor een wedstrijd in Very Short Introductions.)
Joyce Roodnat (Nederland) is schrijfster, wandelaar & redacteur van NRC Handelsblad.

Tuesday, September 15, 2009

Nieuwe Tijdschriften week 37

Another Magazine #2
De Grote Bladen van het herfst-winterseizoen zijn in aantocht! Naast Pop, Love, Purple Fashion, 10 Men...nu ook weer Another Magazine. Covers van Kate Moss, Vanessa Paradis, Natalie Portman en Katie Holmes.
11,95

Art Forum #9
De zomer zonder grote kunstbladen duurt soms lang...maar nu is hij er! Met o.a. Venetië 2009, reviews van Roni Horn Andrew Solomon, en Pablo Picasso, en de belangrijkste herfsttentoonstellingen wereldwijd.
12,50


Mister Motley #23
Het Kantoor. Klinkt weinig inspirerend, blijkt het wel te zijn. Met bijdragen van o.a. Lex ter Braak, P.F. Thomèse en Dirk Moons.
5,-


Shoes Up #23
Eindelijk een stevig blad over footwear bij het Nieuwcentrum! Thema 'Animal'.
5,50




Russh #29
Sprookjesachtig modemagazine uit Australië. o.a. Vivienne Westwood, Tokyo Girls, Marc Jacobs en prachtige fashionshoots.
9,99




Tate Etc. #17
Tot slot nog een schepje kunst over het nieuwe seizoen.
o.a. 'Pop Life', Fischli&Weiss, Miroslaw Balka, Turner Prize 2009.
10,-

De Gids in De Avond van Athenaeum


Morgen in De Avond van onze website: het nieuwe nummer van De Gids, 'De Grenzeloze Stad'.
http://www.athenaeum.nl/